איך לבחור את המדיה והפלטפורמה הנכונה להוראה מרחוק

כאשר בוחרים במדיה או פלטפורמה זה או אחרת להעברת שיעורים ולימוד מקוון עומדות בפנינו אפשרויות רבות ולא פעם אנו תוהים מהי צורת הלימוד הטובה ביותר ללימוד מקוון, ישנן מדיות סינכרוניות יותר ופחות, עשירות יותר ופחות ולכן המגוון הוא רחב. אך זוהי אחת השאלות הכי פחות נכונות ומועילות לשאול. מה עדיף- וידאו או פודקאסט, טקסט או תמונה, מפגש און ליין או הנחיות לעבודה במייל או מערכות למידה אחרות (Moodel) . השאלה הזו פחות נכונה מכיוון שאין פלטפורמה או כלי טוב יותר או פחות באופן גורף לכל המקרים. החשיבה צריכה להיות איזה כלי הכי מתאים לצורך המקרה הספציפי של למידת התלמיד.

שלושה כללי אצבע לבחירת המדיה הנכונה ללימוד מקוון

  1. כאשר רוצים לייצר חוויה והמחשה רצוי לעשות שימוש בפלטפורמות מבוססות מדיה מסונכרנת ועשירה.  מערכות אלו יביאו לחוויה מוגברת, חיבור חזק יותר של התלמיד וליכולת מוגברת של העברת מסרים הדורשים המחשה ויזואלית.
  2. כאשר רוצים לעודד העמקה, מחקר, אנאליזה ועשיה של התלמיד רצוי לעשות שימוש במערכות א-סינכרוניות מבוססות מדיה עניה יותר. תכנים שימסרו במערכות אלו יביאו לאפקטיביות גבוהה יותר של התלמיד בהתמודדות עם המטלות ועם החומר.
  3. תמיד רצוי לשלב שיטות של העברת מסרים ופלטפורמות במיוחד כאשר מדובר בקורסים ארוכים – בהיקפים של 3 נקז ומעלה. ההמלצה היא לתכנן מראש כך שבכל מפגש יהיה שימוש בלפחות שתיים או שלוש שיטות. שילוב של וידאו, מפגש און ליין, טקסט כהנחיות, מאמר לקריאה, תמונה ואולי אף משחק משותף יחזיק את הקשב והערנות ויאפשר להביא לאפקטיביות גבוהה של התלמידים.

כל מדיה מתאימה ליצור חוויה אחרת, אך תמיד מומלץ לשלב בין כמה מדיות

כיצד עושים שילוב נכון בין המדיות?

ניתן לשלב בין המדיות השונות בדרכים מגוונת ובהתאם לשיעור ולקורס אותו אתן מעבירים בלימוד מקוון. נפרט כאן כמה שילובים בין המדיות חלקים בעלי אופן שונה בקורס, אך מומלץ מאוד לקרוא להסתכל בעמוד מודלים ללמידה מרחוק כדי להעמיק במודלים השונים שהלמידה המקוונת מאשרת למצות באופן מיטבי לעיתים אף יותר מאשר למידה פנים אל פנים .

  1. לחלקים בשיעור שיש בהם מימד חוויתי ורגשי, כגון הסבר של חשיבות הנושא, או כשישנו צורך בחיבור הסטודנטים אל הנושא המועבר או חיבור בין אישי בין הסטודנטים למרצה ובין הסטודנטים לבין עצמם – ישנה עדיפות לפלטפורמות עם מדיה עשירה ככל הניתן ועם סינכרוניות מוגברת ככל הניתן.מפגש פנים אל פנים צפוי להביא לאפקטיביות הטובה ביותר, לאחריו מפגש וידאו צ’ט או פלטפורמות של מציאות רבודה (שטרם עסקנו בהם) ולאחריהם צ’אט קולי או טקסטואלי.   
  2. עבור תכנים הדורשים המחשה, פלטפורמה עם מדיה עשירה וויזואלית תעשה עבודה טובה יותר ומומלץ לעשות זאת בשני שלבים. שלב א’ – עבודה במדיה עם סנכרון גבוהה, ושלב ב’ – עבודה עצמית עם מדיה בסנכרון נמוך.
    המודל הקלאסי הוא מפגש וידאו (כאשר מפגש פנים אל פנים בלתי אפשרי), בו ניתן לצלם מסך או לשלב המחשות ויזואוליות באמצעות צירוף דף טקטסטואלי עם צילומים ותמונות מלוות של המערכת. החלק הראשון נועד לייצר חיבור של הסטודנט, הבנה ראשונית שלו את ההדרכה, ואפשרות לשאול שאלות הבנה מהירות. החלק השני מאפשר לו להתעמק בעבודה העצמית, לעבד את הפעולות הנדרשות בקלות, ולאתר את המידע אותו הוא צריך במהירות. בסוף התהליך רצוי לבצע בקרה בצורה של מפגש מסונכרן (צ’ט, וידאו און ליין) או בצורה א-סינכרונית של דיווח ושליחת התוצר. 
  3. פרוייקט או מטלה – רצוי לשלב פתיחה עשירה ומסוכרנת ככל הניתן (וידאו און ליין כאשר מפגש פנים אל פנים לא אפשרי). על חלק הפתיחה להסביר לסטודנט את הרציונל של המשימה, להציג לו את השלבים השונים, לחבר אותו לרעיון הכללי ולאפשר לו לשאול שאלות הבהרה. בשלב השני מומלץ לספק לו את המטלה וההנחיה בקובץ טקסט ברור. אפשר לשלב בקובץ קול, תמונה או סרטון להמחשה וחיבור, אך שלבי הפרויקט רצוי שיהיו כתובים ונהירים. ניתן לעשות את הפרויקט על כלים שיתופיים למשחק או על פלטפורמות לקיום פרוייקטים און ליין, או לחילופין לקיים עבורו הליכי בקרה להתקדמות און ליין (תוכלו לקרוא על כך עוד בעמוד כלים מומלצים). 
  4. דיון קבוצתי – מומלץ שיתקיים בפלטפורמה עשירה ומסוכרנת ככל הניתן אך בקבוצות קטנות של שלושה עד עשרה משתתפים. ככל שהמפגש גדול יותר, רצוי שיהיה קצר יותר ובשליטה ובקרה גדולים יותר של המרצה.
  5. לימוד עמוק של רעיון היסטורי או מחשבתי – האתגר של חומר כגון זה הוא גדול. מומלץ לשלב בו מדיות הכוללות: פתיחה מבוססת מדיה עשירה ומסונכרנת ככל הניתן (וידאו צ’ט או וידאו לייב, תלוי בגודל הקבוצה), לאחר מכן צפיה מודרכת בוידאו מוכן, קריאה מודרכת של מאמר וכדומה, ובשלב השלישי לקיים דיונים און ליין בקבוצות קטנות על בסיס וידאו צ’ט או לקיים סיכום כללי של המרצה בוידאו און ליין
  6. הרצאה קלאסית ככלל רצוי להימנע מהרצאות קלאסיות המותאמות להרצאה פנים אל פנים בשימוש במערכות און ליין. כאשר בכל זאת רוצים לבצע הרצאה קלאסית און ליין מומלץ לעשות שימוש במערכות א-סינכרוניות, בהקלטה מראש של וידאו / אודיו ולבצע עריכות מתאימות שיהפכו את ההרצאה לדינמית יותר, מהודקת יותר, ועם פחות הפסקות והפרעות.