הכל על למידה מרחוק

אתר זה נכתב ועלה בתקופה של חוסר ודאות ומעבר מהיר מ0-ל100 של האקדמיה בישראל ובעולם משיעורים פיזיים להדרכה אונליין עקב משבר הקורונה. מעבר זה נעשה בחלק מהמוסדות מספר ימים קצר לפני תחילת הסמסטר ובמספר מוסדות מספר ימים אחרי פתיחתו ונבע מצורך השעה להתמודדות עם מגפה שאיש לא התכונן אליה. מטבע הדברים, מעבר זה כלל לא מעט פחדים, לחץ ובהלה של המרצים השונים הנובע הן מהבעיות הטכנולוגיות והן מההבנה שנדרש שינוי פדגוגי – תוכני של ממש כאשר עוברים מלמידה פנים אל פנים ללמידת אונליין.

הבעיה הגדולה היא שעיקר המשקל והשיח שהכין את המרצים, המורים ואף מנהלים במשק שפתאום היו צריכים לעבור ולהעביר מסרים באופן מקוון – היה של אנשי הטכנולוגיה, החומרה, התוכנה ומערכות המידע. מרבית המיילים היו מדריכים טכניים שהסבירו כיצד להשתמש בפלטפורמה כזו או אחרת. זה חשוב, אבל זה לא הבסיס, וזה לא מספיק – עיקר הדיון צריך להיות פדגוגי-תוכני. ולכן אתר זה עוסק בפדגוגיה שתעזור להחליט איך לבנות שיעור מקוון, באיזה כלים להשתמש בכל חלק, ואיך להעביר את המסרים שלנו בצורה טובה ללא תלות בשאלה באיזה פלטפורמה אנו משתמשים.

למידה און ליין נמצאת כבר איתנו זמן רב, אבל למרות שטכנולוגיות למידה מרחוק מבוססת מחשב כבר פה מזמן, היא כמעט ולא נמצאת בשימוש באקדמיה. המניע לכך הוא בעיקר תפיסה של המרצים שהלמידה און ליין פחות אפקטיבית מלמידה פנים אל פנים. תפיסה זו מחוזקת על ידי כשלונות רבים של מרצים ושל ניסויים לשלב למידה זו. אני רוצה להציע חשיבה אחרת. ללמידה המקוונת יש יתרונות רבים, והיא יכולה וצריכה להיות משולבת בלא מעט קורסים אקדמיים שעוברים היום. הסיבות לכישלונות, לטעמי, (לא מבוסס מחקר אמפירי) הן:
א. התאמה לא נכונה של התכנים – הבעיה העיקרית והמשמעותית ביותר.
ב. ציפיות לא נכונות מהשיטה.
ג. שמרנות והתנגדות של המרצים ושל הסטודנטים שנובעת מפחד מטכנולוגיה או מפחד שלא יהיו זקוקים להם יותר בעתיד.
ד. חוסר היכרות עם המערכות.

אני חושב שכדאי לנצל את הסיטואציה שנכפתה עלינו בעקבות מגפת הקורונה, להתנסות עם למידה מקוונת המשולבת בתוכנית הקורסים. כך נוכל גם לייצר תשתית שתאפשר בעתיד לשלב את הלמידה מרחוק מבוססת המחשב בצורה מנוהלת ומתוכננת ולא רק מכורח הנסיבות. התוכן שנמצא כאן מבוסס על מחקרים שלי מתחום מפגשי און ליין בקבוצות והשוואת מדיות שונות. אספתי אותו מתוך מחקרים אקדמיים קודמים, שיחות עם מרצים אחרים שהתנסו בעבודה און ליין, ניסיון אישי מתשע שנים של הדרכות און ליין לעובדים שלי, ומשיעורים מקוונים לסטודנטים.
בבניית האתר בחרנו להתייחס לכלל השלבים, החל מהסתכלות על הלמידה מרחוק כקשת רחבה של אפשרויות עם מאפיינים שונים עליה תוכלו לקרוא בעמודים תחת הנושא למידה מרחוק מול למידה מקרוב – הבדלים, מאפיינים, יתרונות וחסרונות, דרך כללי עשה ואל תעשה , ולהציג מספר מודלים ללמידה מרחוק, ועד כלים ומקורות מידע ללמידה מרחוק.