מודלים ללמידה מרחוק

ללמידה מרחוק אומנם יש חסרונות, אך לא פעם ניתן להשתמש בה עלמנת לשפר את החויה הלימודית והיא יכולה אף להוביל ללמידה יעילה יותר במודלים מסויימים. הלימוד מרחוק מאפשר להשתמש במגוון מדיות בעלות רמות שונות של סינכרוניות ועושר וניתן (וכמובן מומלץ) לעשות שילוב מושכל בין הרמות השונות, כמו שכתבנו בהרחבה בעמוד איך לבחור את המדיה והפלטפורמה הנכונה להוראה מרחוק.
בעמוד זה נפרט מעט על מספר מודלים אשר מתאימים ללימדה מקוונת, וזו אף הופכת את הלימוד באופנים אלו ליעילה וטובה יותר.

פרויקט ארוך טווח | למידה מבוססת פרויקט - PBL

שיטת לימוד מבוססת פרוייקט היא שיטת לימוד משמעותית בה מרכז הלימוד מבוסס על העשייה של התלמידים והפרויקט המתמשך שלהם. הפרויקט יכול להיות פרויקט אחד גדול, או מספר חלקים של פרויקט המתחברים בסוף לפרויקט מסכם. התערבות המרצה היא בהדרכה ובלימוד התיאורטי המקדים, ההדרכה כיצד לבצע את הפרויקט עצמו, בליווי מקצועי במהלך הפרויקט הכולל הכוונה ועזרה בפתרון בעיות ובמשוב אותו נותן המרצה לתלמידים בסיומו של הפרויקט.

לשיטת לימוד זאת, יש יתרון גדול ללמידה המקוונת. היא מעניקה שליטה רבה לתלמיד, מאפשרת לו פסיליטיז/משאבים ומרחב אופטימלי ומעניקה לו את מירב האחריות והשליטה לה הוא זקוק.

תוכלו (וכדאי) לקרוא עוד על מודל למידה מבוססת פרויקט בעמוד פרויקט ארוך טווח | למידה מבוססת פרויקט – PBL.

 – PBLמודל למידה מבוססת פרויקט

 

כיתה פעילה ולמידה אינטראקטיבית

שיטה זו למעשה הופכת את השיעור למפגש הכולל פעילויות קצרות ולמידה תוך כדי עבודה במסגרות קצרות.

הפרויקטים במודל זה הם קצרי טווח, לפעמים מנותקים אחד מהשני. פעמים רבות הם נעשים בין כה וכה על בסיס עבודה של הסטודנטים במחשב ולכן, למידה און ליין לא כל כך פוגעת בחוויה של התלמיד, למעט העובדה שיותר קשה לקיים למידה זו בקבוצות כאשר הלמידה היא און ליין.

תוכלו (וכדאי) לקרוא בהרחבה עוד על מודל זה בעמוד כיתה פעילה ולמידה אינטראקטיבית.

כיתה אינטראקטיבית

יצירת תכנים דיגיטליים של הסטודנטים בהנחיה

תת משפחה של כיתה אינטראקטיבית בה דוחפים ומניעים את הסטודנטים לייצר תכנים דיגיטליים בנושא השיעור או הקורס מהעלאה של פוסטים, דרך העלאת תמונות לאינסטגרם ועד עריכה בהתנדבות של ערכים בויקיפדיה.

ניתוח מאמר, סרטון או תוכן קיים

בשיטה זו נותנים לסטודנטים לצפות בסרטון, מאמר הרצאת Ted או כל תוכן מוכן אחר, אך שולחים אותם לעשות זאת עם שאלות מנחות ומטלה להגשה לאחר הצפייה או הקריאה של שאלות אלו. את התשובות אפשר לדרוש מהם לעלות ללימוד או לשלוח למייל של המרצה.

שילוב בין תוכן מוכן למטלה בסופו

שאלות ותשובות

בשיטה זו, התלמידים מגיעים כאשר הם מכירים חומר, בצורה טובה. המפגש מתקיים בוידאו און ליין והתלמידים שואלים כל אחד בתורו שאלות שלא היו ברורות להם מהחומר. שיטה זו עובדת מעולה בעיקר כשיעור חזרה למבחן.

כיתה הפוכה

שיטה בה ניתן להעביר אונליין תכנים מורכבים יחסית. בשיטה זו התלמידים קוראים חומר מקדים, צופים בסרט און ליין ומבצעים מטלה לפני שקיבלו עליה הדרכה תיאורטית. לאחר חוויה זו ומטען ידע זה, נפגשים עם המרצה למפגש וידאו אונליין ממוקד (וקצר) לדיון בתכני החומר שנצפה/נלמד ע”י הסטודנטים קודם למפגש. במפגש, המרצה נותן את הדגשים שלו ועונה על שאלות של המשתתפים.