פרויקט ארוך טווח | למידה מבוססת פרויקט - PBL

כאשר מדובר בלימודים מרחוק ולימודים מקוונים ישנם לא מעט מודלים אשר מותאמים במיוחד לשיטה זו. כתבנו על כמה מהם בעמוד מודלים ללמידה מרחוק. בין המודלים אשר מאפשרים להוציא את המיטב מהלמידה המקוונת ומותאמים לה מאוד הינו מודל של למידה מבוססת פרויקטים, או PBL.

שיטת לימוד מבוססת פרוייקט היא שיטת לימוד משמעותית בה מרכז הלימוד מבוסס על העשייה של התלמידים והפרויקט המתמשך שלהם. הפרויקט יכול להיות פרויקט אחד גדול, או מספר חלקים של פרויקט המתחברים בסוף לפרויקט מסכם. התערבות המרצה היא בהדרכה ובלימוד התיאורטי המקדים, ההדרכה כיצד לבצע את הפרויקט עצמו, בליווי מקצועי במהלך הפרויקט הכולל הכוונה ועזרה בפתרון בעיות ובמשוב אותו נותן המרצה לתלמידים בסיומו של הפרויקט.
לשיטת לימוד זאת, יש יתרון גדול ללמידה המקוונת. היא מעניקה שליטה רבה לתלמיד, מאפשרת לו פסיליטיז/משאבים ומרחב אופטימלי ומעניקה לו את מירב האחריות והשליטה לה הוא זקוק.

איך לבצע PBL בלמידה מרחוק?

במודל זה רצוי בכל שלב לבצע שימוש בכלי שונה ללמידה מרחוק.

  1. את הפתיחה התיאורטית וההסבר של הפרויקט רצוי בשלב ראשון לבצע בכלי עשיר ומסונכרן ככל הניתן (למשל מפגש פנים אל פנים או וידאו צ’ט).
  2. בשלב ההחלטה על נושא הפרוייקט של כל סטודנט או צוות: יש להנחות את הסטודנטים לבצע מחקר עצמי בצורה מודרכת (מה לחפש, איפה, איך להכריע בין אפשרויות שונות לפרויקט וכדומה) כאשר האישור למרצה ישלח בטקסט או בטקסט בשילוב תמונות ו/או לינקים למייל, לווטסאפ או למערכת אחרת.
  3. את ההסבר לפרוייקט מומלץ ללוות עם טקסט כתוב וברור ודוגמאות להמחשה לתוצרים הסופיים.
  4. את הליווי לפרוייקט מומלץ לעשות פנים אל פנים או בשיחות וידאו צ’ט קצרות של 15-10 דקות (מספר הפגישות הללו צריך להיות תלוי באורך הפרויקט ובהתקדמות הסטודנטים).
  5. את הפרזנטציה של הפרויקט מומלץ לעשות בכיתה ובמרחב אחד, אך כשלא ניתן אפשר לעשות זאת בצילום עצמי של הסטודנטים ובצירוף תוצר (פוסטים, מצגת מסמך כתוב וכדומה).
  6. את המשוב על הפרוייקט ועל הפרזנטציה מומלץ להעביר בטקסט או בטקסט בתוספת וידאו או אודיו.

איך להטיב את הלימוד מבוסס הפרויקט כאשר הוא מבוצע באופן מקוון