מחקר מתחרים

*האתר נמצא בשלבי בנייה ולכן התוכן בו ראשוני ועולה לאתר בהדרגה. בשל משבר הקורונה בחרנו להעלות את התכנים, על אף שהם ראשוניים, על מנת לתת מענה לשינויים המהירים שהביא איתו המשבר.

שיעור זה נכתב ומועבר על ידי ד"ר אוהד שקד

🎯 מטרת השיעור:  

📚 שיעור זה עובר במסגרת הקורסים הבאים:

📝תוצרי השיעור:

🕒 משך השיעור:

מחקר מתחרים

החשיבות של מחקר המתחרים היא רבה. דרכו אנו יכולים לתכנן את הפעולות שלנו, להבין את השוק שלנו ולייצר תהליך בידול לעסק שלנו.

שלב 1 להבין את הכוחות בשוק

לפני שמתחילים לבדוק מתחרים באופן ממוקד אני ממליץ לבחון את הכוחות העיקריים של השוק. זאת, על ידי בחינה של שלוש שאלות (זה מתקשר מאוד לנושא מחקר השוק הכללי שאנו עורכים בתחילת התהליך שלנו):

  1. עד כמה התחרות בשוק עזה?
  2. עד כמה “קל” להיכנס לשוק (חסם כניסה)?
  3. האם יש מוצרים / שירותים חלופיים שעתידים להיכנס לשוק בזמן הקרוב?
  4. מה מבנה השוק שלי היום: מונופול, נשלט על ידי מספר חברות גדולות, תחרות בין הרבה שחקנים קטנים / גדולים?

שלב 2 למפות את המתחרים

צרו רשימה של המתחרים שלכם. איך תמצאו אותם?:

  1. דברו עם לקוחות ומשתמשים פוטנציאלים ושאלו אותם כיצד היום הם ממלאים את הצעת הערך שלכם.
  2. עשו שימוש בכלי חיפוש דיגיטליים: אינדקסים, חיפוש במנועי חיפוש, ניתוח שיח בקבוצות רלוונטיות – ובדקו אילו שחקנים פעילים בתחום שלכם והעלו אותם לכתב.
  3. נסו לחשוב – מי הם המתחרים המרכזיים שלכם (בדרך כלל נכון לדבר על 2-4 מתחרים בשלב הראשון).

למתקדמים – נסו לחשוב על מתחרים ישירים ומתחרים עקיפים.

שלב 3 - ניתוח המתחרים

נתחו ורשמו את המידע על המתחרים שלכם על יעדי מענה מקיף ועמוק (ככל הניתן) של השאלות הבאות:

  1. מה האסטרטגיה שלהם? נסו לחשוב בהקשר זה על צורת ההפצה שלהם, עלות השירות והיצור (שעולה להם), הספקת השירות, תמחור וכדומה.
  2. מה היעדים שלהם?
  3. נקודות החוזק והחולשה שלהם בסיפוק הצורך והצעת הערך ללקוח המאופיין והממוקד שהגדרתם לכם. נסו לחשוב על היבטים כמו: זמינות המוצר/שירות, איכות,  ודעות הלקוחות ומיתוג, תקציב, סגל וטכנולוגיות.

שלב 4 – בחירת אסטרטגית פעולה ותחילת הליך הבידול

אחרי שאתם מבינים את מבנה השוק, ואת המתחרים שלכם בצורה יותר טובה – אתם יכולים להתחיל לחשוב על הפעולות הנכונות אותם עליכם לבצע.

לרוב אנו בוחרים באחת מהאפשרויות הבאות:

  1. הגנה על נתח השוק (מתאים לחברות ותיקות שנמצאות תחת אתגור)
  2. אתגור של המתחרים המובילים הקיימים.
  3. בחירה בנתח שוק משני וקטן ללא אתגור ממשי של מובילי השוק.
  4. חיפוש נישה ממוקדת מחד אך נרחבת מאידך שלא קבלה מענה ראוי.

כל אחת מאסטרטגיות אילו טובה ונכונה אם היא מתאימה ליכולות של העסק שלכם ולמבנה השוק היום.

מיצוב ובידול העסק – שלב מקדים

המיצוב והבידול שלנו למעשה הם זיקוק נוסף להצעת הערך שלנו. היא ממקדת אותנו יותר בשאלה מה אנו עושים על מנת למלא את צרכי וכאבי הלקוח יותר טוב מהמתחרים שלנו.

בשלב הראשוני אנו נייצר את רשימת המתחרים בהם בחרנו להתמקד ונפה את נקודות הדמיון והשוני שלהם אחד לשני – ואם העסק שלנו כבר פועל לעסק שלנו.

הנקודות עליהן ננסה לחשוב הן:

  • לאיזה לקוחות כל עסק רלוונטי יותר ולאילו פחות? –שווה לרדת לפרטים (היבטים של זהות הלקוח, שפה, היכרות, זמינות וכו’).
  • עד כמה המוצרים והשירותים של כל מתחרה הם ייחודיים ושונים האחד מהשני?
  • רמת האמינות והסמכות לה זוכה כל מתחרה?
  • תפיסות המוצר / השירות בידי הלקוחות (יוקרתי, זול, איכות, בריאות, יעילות, חוזק, ייחודי, פופלארי וכו’).

זוהי רק טעימה מהקורס כולו, תוכלו לקבל גישה לכלל תכני הקורס באמצעות הזנת הפרטים שלכם בטופס הזה.

לכלל השיעורים בקורס ניתן להיכנס לעמוד חקר שווקים דיגיטליים.

הזמנת גישה לקורס או שיעור
פרטי הפונה (חובה למלא)