חשיבה אורגנית בשיווק דיגיטלי: דבר ראשון צריך להכיר לעומק את הלקוח

*האתר נמצא בשלבי בנייה ולכן התוכן בו ראשוני ועולה לאתר בהדרגה. בשל משבר הקורונה בחרנו להעלות את התכנים, על אף שהם ראשוניים, על מנת לתת מענה לשינויים המהירים שהביא איתו המשבר.

שיעור זה נכתב ומועבר על ידי ד"ר אוהד שקד

🎯 מטרת השיעור:  התחלת התהליך המייצר התעמקות בלקוח / משתמש, השלב הראשוני והקריטי באפיון מערכת שיווקית אורגנית.

📚 שיעור זה עובר במסגרת הקורסים הבאים:שיעור זה מתקיים בורסיות כאלו ואחרות בקורסים העוסקים בשיווק דיגיטלי מתקדם - חשיבה אורגנית, עיצוב מערכות שיווקיות מבוססות אינטרנט ומבוא לשיווק.

📝תוצרי השיעור: בסיומו של חלק זה של הסדנה, יציגו המשתתפים את הלקוח / המשתמש שלהם בצורה עמוקה על סמך חשיבה וידע קיים בלבד, בסיס שישמש לחשיבה עמוקה יותר בהמשך.

🕒 משך השיעור: משך חלק זה הוא משך שני שיעורים כפולים שכל אחד מהם אורך שלוש שעות. 

למה חשוב כל כך להבין מי הוא הלקוח והמשתמש שלנו?

בחלק זה של הסדנה שעוסק בהגדרת הלקוח / משתמש אנו צוללים להבנה עמוקה של אחד הנעלמים הגדולים ביותר שיש בעולם השיווק והיזמות – הלקוח / משתמש שלנו.

למה זה כל כך חשוב? בהגדרת הצעת הערך של עסק או מוצר, אנו מתייחסים לשלוש רגליים: אחת היא העסק והמוצר, השניה היא השוק והשלישית היא ההיכרות עם הלקוח והמשתמש של המוצר / עסק.

כלומר, לפי תפיסה זו, המטרה הכללית שלך כבעל עסק צריכה להיות מענה לצרכי הלקוחות והמשתמשים שלך במחיר שיהיו מוכנים לשלם. לא ניתן לעשות זאת בלי חשיבה עמוקה על הלקוח והמשתמש (בשלב ראשון) ובשלב שני ביצוע מחקר מעמיק על הצרכים של הלקוחות והמשתמשים של העסק.

אבל לצערי, נקודה זו היא נקודה שרבים הם בעלי העסקים והיזמים אשר לא כל כך טובים בה. בעוד שיזמים ואנשי שיווק מכירים את העסק שלהם היטב, את מטרותיו ואת הצורות בהן הוא פועל, הם מכירים פחות טוב את השוק. ובאופן מפתיע הם מכירים עוד פחות טוב את הלקוח המשלם או המשתמש שלהם.

הציפיה – שיזמים ואנשי שיווק – יבנו את הלקוח והמשתמש שלהם לעומק – כולל היבטים פסיכולוגים, דמוגרפיים וכלכליים כמו גם הבנת דרכו הצרכנית. לרוב ציפיה זו אינה מתממשת וההיכרות עם הלקוח והמשתמש היא מאוד שטחית ולא עמוקה דיה. כך שיזמים ואנשי שיווק רבים יודעים להגיד היטב את מטרותיהם – אך לא כל כך יודעים לפרט באותו עומק ופירוט על הלקוחות והמשתמשים שלהם.

בחלק של הסדנה – אנו נבצע חשיבה בסיסית שמתמקדת בשאלה מי הוא הלקוח שלנו. בהמשך התהליך נוכל לבנות עבורו מערכת שיווקית המותאמת למאפייניו השונים בדגש על הרגשות, הצרכים, החסמים, והמוטיבציות שלו.

למי שרוצה להתעמק בנושא לצפות גם בתכנים העוסקים ב:

“כולנו רוצים להיות משווקים “מצליחים”. אבל מה המשמעות של הצלחה בשיווק?  אנו יכולים לעקוב אחר ניתוחים. אנו יכולים לספור כמה עוקבים חברתיים יש לנו. אנו יכולים לראות את מספר המבקרים באתר שלנו גדל. אבל איך נדע מה באמת מצליח? כשמדובר בזה, יש רק שופט אחד לקמפיין שיווקי מצליח. “הלקוחות”. (ניל פאטל)

שיווק דיגיטלי מתקדם – חשיבה אורגנית | חלק שני של הסדנה. הגדרת פרופיל לקוח חלק א

 

שיווק דיגיטלי מתקדם – חשיבה אורגנית | חלק שני של הסדנה. הגדרת פרופיל לקוח חלק א

להבין לעומק את הלקוח / המשתמש שלנו - מה זה אומר?

מרבית העסקים אשר מתייחסים ללקוח או המשתמש שלהם, מדברים על היבטים דמוגרפיים מאוד בסיסים, והיבטים של צרכים בהסתכלות רחבה מאוד ולא ממוקדת.

בחלק הראשון של השיעור – אמורה לעלות התובנה שיש לעסוק בהגדרת הלקוח והמשתמש בצורה עמוקה בהרבה.

שיווק דיגיטלי מתקדם: חשיבה אורגנית פרופיל לקוח / משתמש – חלק ב

להכיר את הלקוח והמשתמש שלנו, הרחבה: על פסיכולוגיה ומסע צרכני

בחלק זה של השיעור אנו מתמקדים בשני היבטים חשובים של הלקוח שלצערי, הרבה מהיזמים ואנשי השיווק שאני בא עימם במגע מפספסים ולא כל כך יודעים לדבר עליהם – למרות החשיבות הרבה שלהם.

האחד – הוא הפסיכולוגיה של הלקוח / משתמש שלנו: העמדות, הרגשות והתפיסות שלו – וכיצד כל אלו משפיעים על התנהגותו. והשני הוא המסע הצרכני שלו. כיצד הוא מתקדם לדעתנו במסע שלו משלב בו הכיר אותנו ועד השלב בו הוא בחר לרכוש את המוצר.

היכרות עם שני היבטים אילו לעולם לא מסיימת- תמיד אפשר לדייק יותר, לצלול יותר להבנתם, לבדוק עוד סוג נוסף של לקוח. מאידך, ההיכרות עם הפסיכולוגיה של הלקוח והמשתמש שלך – וההבנה כיצד הוא מבצע את המסע הצרכני שלו – נותנת יתרון רב ליזם ואיש השיווק.

ההבנה של השניים הללו – בסופו של תהליך יכולה להבין את המוטיבציות והחסמים של הלקוח שלנו בכל שלב של תהליך המסע הצרכני שלו, להבין את הנקודות עליהם אפשר ללחוץ על מנת לשכנע בצורה נכונה יותר, וגם להבין מתי למסור לו מסר מתאים ואיזה.

מסע צרכני

גם מסע צרכני וגם היכרות עם הפסיכולוגיה של המשתמש והלקוח – הם נושאים שניתן ללמוד אותם בהיקפים רבים, הם נושא לסדנה בפני עצמה. בשיעור זה אנו מרחיבים עליהם במעט – רק על מנת להבין את חשיבותם והתחיל לחשוב עליהם כאשר אנו מתכננים מערכת שיווקית לדיגיטל ובכלל.

פרופיל לקוח ומשימת אמצע trec חלק ג

קריאה מומלצת נוספת

Customer-Oriented Marketing Strategy

Angulo-Ruiz, F., Donthu, N., Prior, D., & Rialp, J. (2014). The financial contribution of customer-oriented marketing capability. Journal of the Academy of Marketing Science42(4), 380-399.

קריאה מומלצת נוספת

שימו לב! זה רק צעד ראשון

ההיכרות עם הלקוח והמשתמש דורשת השקעה רבה. השיעורים הכפולים הנל, הם רק טעימה ומטרתם להביא את המשתתפים לחשיבה בסיסית על הנושא. בהמשך רצוי לבצע מחקר שוק ממוקד לאפיון לקוחות ומשתמשים – מחקר המבוסס על ראייונות, סקרים, תצפיות, ניתוח תוכן מרשתות חברתיות וכאשר הדבר ניתן – ניתוח דאטה של התנהגות המשתמשים והלקוחות בנכסים הדיגיטלים שלנו.

אך ההרחבה על נושאים הללו – יש לעשותה בנפרד ובמפגשים נפרדים הנותנים משקל מתאים לכל שיטה ושיטה.

זוהי רק טעימה מהקורס כולו, תוכלו לקבל גישה לכלל תכני הקורס באמצעות הזנת הפרטים שלכם בטופס הזה.

לכלל השיעורים בקורס ניתן להיכנס לעמוד שיווק דיגיטלי מתקדם – חשיבה אורגנית.

הזמנת גישה לקורס או שיעור
פרטי הפונה (חובה למלא)