חשיבת היזם בפריפריה וההתמודדות עסקים קטנים עם משבר הקורונה

עמוד זה מביא את תוצאות סקר ההתמודדות של עסקים קטנים עם משבר הקורונה בהיבט הפער והשוני בין המרכז והפריפריה בהתמודדות העסקים הקטנים עם המשבר.

סקירה כללית

מצב השוק בקורנה לא טוב בלשון המעטה, הוא עוד יותר קשה כאשר מדובר בעסקים קטנים (82% מהעסקים שנסגרו עד כה, הם עסקים קטנים)1.

על הסקר ענו 152 עונים, כולם בעלי עסקים קטנים. 97 מהדרום, 50 מהמרכז, ועוד חמישה מאזורים אחרים בארץ. 47 גברים 105 נשים. כולם יזמים – של עסקים קטנים וזעירים. 40% מהעסקים שהעסיקו עובדים לפני המשבר, לא העסיקו עובדים בזמן המענה לסקר.

היו כמה בודדים שחוו צמיחה בזמן הקורונה,

רק 10% מהעסקים נשארו יציבים מבחינת הכנסות

46% מהעסקים חוו ירידה של עד 50% מההכנסות שלהם

22% חוו ירידה של מעל 50%

17% חוו עצירה של הכנסות או סגירה של העסק

השפעת הקורונה על הכנסות העסק כפי שעלתה מהסקר

חשיבה יזמית בפריפריה

המחקר שלנו עצמו לא עסק בנושא זה באופן ישיר. למעשה במחקר שלנו בשלב זה לא מצאנו הבדלים בין עסקים קטנים בפריפריה לבין עסקים קטנים במרכז – במקרה הזה משבר הקורונה היכה בכולם באופן מאוד דומה. ונושא החשיבה היזמית והפערים שבין הפריפריה למרכז הוא נושא שיישאר איתנו עוד זמן רב. אנו מאוד רוצים לנצל את הכנס לעסוק גם בו, גם אם אינו חלק מרכזי מהמחקר שלנו.

התמודדות בעלי עסקים עם הקורונה: פריפריה ומרכז

לפי הלמ”ס יחס לידות העסקים על כל 1,000 תושבים בפריפריה נמוך משמעותית ביחס למרכז ותל אביב2 . לצורך העניין יחס לידות העסקים בתל אביב הוא כמעט כפול מזה שבמחוז דרום.

אם אנו מחברים את המטרופולינים לאזורים המרחביים למעשה53% מהעסקים בישראל נמצאים באזור תל אביב והמרכז. אזור הצפון הוא האזור השני במספר העסקים אחרי תל אביב והמרכז, שם נמצאים 26% מהעסקים בישראל. רק 10% מהעסקים נמצאים באזור הדרום, מספר כמעט זהה לאזור ירושלים והסביבה שם ממוקמים 11% מהעסקים3.

בעוד שאזורי פריפריה רבים בישראל הפער אינו נמצא בהיבט של מערכת חינוך, בפריפריה בישראל המערך הכלכלי מבוסס על תעשיות אזוריות, תפיסה שמרנית, חברות בבעלויות משפחתיות, וחברות קטנות מבנה כלכלי שאיננו נוטה לתמוך בחדשנות.

וכך הזדמנויות משמעותיות כמו בסיסי ידע מגובשים בתחומי החקלאות, התעשייה, האנרגיה המתחדשת, שירותי תיירות וכדומה, לצד כוח אדם איכותי בעיקר בדמות סטודנטים4, אינם מנוצלים דיים לפעילות יזמית וחדשנות.