כלים ניהוליים והתמודדות בעלי עסקים קטנים עם משבר הקורונה

עמוד זה מביא את תוצאות סקר ההתמודדות של עסקים קטנים עם משבר הקורונה בהיבט הכלים הניהוליים שעזרו להתמודד עם המשבר, החשיבות של שימוש בכלים ואנשי מקצוע והמלצות לשימוש הותייעלות באמצעות כלים ניהוליים ברמות שונות, החל מרמת היזמת ועד הרמה המדינית.

סקירה כללית

מצב השוק בקורנה לא טוב בלשון המעטה, הוא עוד יותר קשה כאשר מדובר בעסקים קטנים (82% מהעסקים שנסגרו עד כה, הם עסקים קטנים)1.

על הסקר ענו 152 עונים, כולם בעלי עסקים קטנים. 97 מהדרום, 50 מהמרכז, ועוד חמישה מאזורים אחרים בארץ. 47 גברים 105 נשים. כולם יזמים – של עסקים קטנים וזעירים. 40% מהעסקים שהעסיקו עובדים לפני המשבר, לא העסיקו עובדים בזמן המענה לסקר.

היו כמה בודדים שחוו צמיחה בזמן הקורונה,

רק 10% מהעסקים נשארו יציבים מבחינת הכנסות

46% מהעסקים חוו ירידה של עד 50% מההכנסות שלהם

22% חוו ירידה של מעל 50%

17% חוו עצירה של הכנסות או סגירה של העסק

השפעת הקורונה על הכנסות העסק כפי שעלתה מהסקר

כלים ניהוליים

בעיות בכלים הניהוליים לעסקים קטנים הינה בעיה מוכרת הן באופן כללי2 והן בקשיים הניהוליים של עסק קטן להתמודד עם משברים 3. במחקרים קודמים שלנו אנו יכולים להעיד שגם במצב התנהלות רגיל, ללא משבר קורונה, הבעיה המרכזית של עסקים קטנים היא בשיווק וניהול.

Prev 1 of 1 Next
Prev 1 of 1 Next

התמודדות בעלי עסקים עם הקורונה: כלים ניהוליים

במחקר זה, הנושא הנ”ל לא היה המרכז אך בכל זאת מצאנו מספר עדויות לא מבוטל שמחזק את ההבנה הזו. במגוון פרמטרים אנו למדים שלעסקים הקטנים יש פערים משמעותיים בכלים הניהוליים שלהם.

מספר דוגמאות. רק 16.6% פנו לקבלת ייעוץ עסקי ופיננסי לעסק כדי להתמודד עם המשבר 11.1% התארגנו לפעילות משותפת עם עסקים אחרים

מתוך 100 ראיונות עומק שביצענו רק שלושה עסקים סיפרו שהיה להם תוכנית כיצד להתמודד עם המשבר. אף לא אחד מהעסקים העיד שיש לו “מודל חירום” או תוכנית להתמודד עם משבר.

נושא זה קיבל תיקוף מתוצאות הסקר: במהלך המשבר 24% בלבד מהעסקים בנו תוכנית כדי להתמודד איתו, רק 11% העידו שגם פעלו על פיה. 17% בלבד מן העונים העידו שהעסק שלהם היה ערוך פיננסית וניהולית להתמודדות עם משברים

מה שמעיד על מודעות או יכולות נמוכות לתכנון עסקי לטווח ארוך והתמודדות עם משברים או אירועים לא מתוכננים.

גם הדיווח העצמי מחזק את הבנת הפער בנושא הניהולי והעסקי של המשיבים והמשיבות.

45% מהעונים דיווחו על תפיסה עצמית יזמית נמוכה (כלומר הצביעו על חולשה בהיבטים כמו: זיהוי הזדמנות, חשיבה יצירתית עסקית והוצאה לפועל של רעיונות ופיתוחים חדשים). 58% הצביעו על יכולות נמוכות או בינוניות ביכולת שלהם לפתח שיטות עבודה לעסק שלהם.

כך שלמרות שזו לא הייתה מטרת המחקר, הממצאים הללו עולים בקנה אחד עם הידע הקיים על הקשיים הניהוליים שיש בעסק הקטן, דיון משמעותי על חיזוק כלים אלו יכול להביא להגברת הסיכוי של העסקים השונים לצלוח משברים ו/או להגיע להצלחה פיננסית באופן כללי

המלצות שעלו מהשטח

נאספו בין השאר בשולחן עגול שהובילו מיטל חיון (ליווי והנחיה לעסקים בנקודת משבר) וטל פיחוביץ (פרקטיקה של חלומות).

המלצות ברמת היזם/ת:

  • על כל יזם לנסות לעשות שימוש בקורסים והסדנאות הקיימות. רבים מהם חינם או עלות סמלית. לאיזה קורס מומלץ להירשם – כל קורס שיעזור, ושהוא מקצועי ואמין!
  • מומלץ לכל יזם להתמקד במה שכן אפשר ללמוד עכשיו בתוך המשבר, בעיקר בעזרת האון ליין.
  • לכל יזם מומלץ להשקיע בללמוד את כל הפלטפורמות ונכלים – זה יחזק גם את היכולות וגם את הביטחון האיש ותפיסת היזמות והמחוללות האישית של היזמת.
  • יזם ותיק? כדאי להתנדב ולעזור לעסקים אחרים. זה יחזק גם את היכולות שלך.
  • מומלץ לכל יזם ליצור לעצמו קבוצת תמיכה ולייצר לעצמה גישה ללמידה של כלים ניהולים- חיבורים ושיתוף של ידע

המלצות למועצות המרחביות, העיריות והרשויות המקומיות:

  • מומלץ לתת פוש לקהילות עסקים, לאפשר קבוצות עמיתים אינטימיות – מקום לתמיכה וסיעור מוחות עם דגש להעברת כלים ניהוליים ומקצועיים ליזם.
  • מומלץ להנגיש פלטפורמות לפרסום / לאתר אישי לכל היזמים והיזמיות.
  • לכל הרשויות מומלץ להתחבר לרכזות היזמות של מעברים, ובאופן כללי מומלץ לסנכרן ארצית בין כל הגופים הפועלים בנושא כדי לחזק את הפן המקצועי והניהולי של היזמים.

המלצות ברמת המדינה:

  • על המדינה דרך המוסדות כמו מעוף והעמותות השונות, לעזור ולמקד עזרה ביזמות, במיוחד עכשיו. בטח שלא להמשיך בקו הזה שבעיקר מכשיל את היזמים.
  • ברמת המדינה להנגיש גם כלים לעצמאיים, הכשרות לעצמאיים.
  • מומלץ לייצר מערכות CRM חינמיות /מסובסדות לעסקים קטנים ולהנגישם גם ליזמים עם אוריינטציה דיגיטלית נמוכה.

המלצות להמשך המחקר? (ממליץ/לא ממליץ)

  • לנסות לברר מחקרית איזה סוגי משאבים עוזרים / מעטפת תומכת ליזים ומבנאת הצלחה שלהם.

מקורות

CofaceBdi: בממוצע, 82% מהעסקים שלא שורדים הינם עסקים קטנים

2 Performance, firm size, and Scott, S., & Riding, A. L. (2000). -Orser, B. J., Hogarth58.-(4), 4238 ,Journal of Small Business Management solving.-management problem American Key small business problems.—Wichmann, H. (1983). Accounting and marketing26.-(4), 197 ,Journal of Small Business

3 , J., & Hough, M. (2003). Crisis planning in small businesses:: Importance, Impetus Spillan407.-(3), 39821 ,European Management Journal and Indifference. Runyan, R. C. (2006). Small business in the face of crisis: identifying barriers to recovery from 26.-(1), 1214 ,Journal of Contingencies and crisis management disaster 1.a natural