גוגל טרנד ככלי ללמידת תהליכים

*האתר נמצא בשלבי בנייה ולכן התוכן בו ראשוני ועולה לאתר בהדרגה. בשל משבר הקורונה בחרנו להעלות את התכנים, על אף שהם ראשוניים, על מנת לתת מענה לשינויים המהירים שהביא איתו המשבר.

כלים שמזהים טרנדים הם כלי בוחן להבנה של תהליכים והשוואות התנהגותיות. ניתן ללמוד מהם רבות אם מחפשים בהם מגמות, מייצרים בהם השוואות נכונות ומצליחים להסיק מהם מסקנות שייוקויות. אחד הכלים הפופלארים ביותר הוא גוגל טרנד (Google Ternds( בגלל נוחות, כמות הדאטה שלו והעובדה שהוא חינם. הוא מאפשר לנו לזהות טרנדים במילות החיפוש אותם מחפשים אנשים שונים במקומות שונים ובשפות שונות. היתרונות של הכלי הם כאמור זמינות, מהירות, נוחות והעובדה שאינו עולה גרוש. החיסרון שלו הוא העובדה שהוא לא יכול לרדת לרזולוציות נמוכות (בעייתי בהרבה תחומים לשווקים קטנים כמו ישראל), והעובדה שהוא לא נותן מספרים מוחלטים אלה השוואות יחסיות.

לכן, הוא כלי נהדר להבנה והסקה השוואתית וטרנדים ברמה הכללית שלהם, אבל פחות מתאים להבנה של רזולוציות נמוכות בשוק היעד ולמידה על מספרים מוחלטים (כלומר, הוא ייתן לנו מידע על מה מחפשים יותר ממה, ומתי מחפשים אותו יותר כאשר מדובר על מגמות רחבות). הוא לא ייתן לנו מידע על השאלה כמה באמת מחפשים בפועל את הדברים ולא יתן מידע מפורט על נישות שיווקיות, שבסוף כאנשי שיווק עלינו להכיר אותם.

על אף החסרונות שלו, במיוחד בשוק הישראלי, ובזכות היתרונות הרבים שלו מצאתי אותו ככלי נוח ללמד ולהסביר את הרעיון של זיהוי והבנת מגמות חברתיות לאיש שיווק.

זיהוי עונתיות

על מנת להראות זאת ניקח דוגמה פשוטה ומובנית מאליה – טיסות ללונדון.

חיפוש מידע על מילת המפתח “טיסות ללונדון” בישראל תלמד אותנו במהירות שמדובר במילת מפתח עם כמות חיפושים. כל מה שאנו צריכים לחפש זה את השיאים של החיפוש – החיובים והשלילים.  חיפוש כזה יכול ללמד אותנו אם מוצר או שירות מסוים הוא בעל אופי עונותי או שמדובר במוצר בעל אופי קבוע יותר.

חיפוש של מילת המפתח “טיסות ללונדון” בחמש השנים האחרונות

מזיהוי הפיקים השונים והעובדה שהם חוזרים כל שנה בקיץ, באביב ובתקופת אוקטובר ניתן ללמוד שהמוצר עונתי. ההיכרות שלנו עם הישראלים תביא אותנו לתובנה שאלו בעצם החופשים המשמעותיים של אזרחי ישראל (סוכות, פסח, קיץ). גרף כזה יכול ללמד אותנו על תוכנית לקמפיינים פרסומיים אל מול השנה, יכול ללמד אותנו מתי להגדיל את שירות הלקוחות שלנו ומתי לייצר תכנים מסוימים במערכת או לבנות חבילות רלוונטיות ליוצאים ללונדון.

*זה ברור מאליו לזיהוי עונתיות, אבל איש שיווק חריף בעולם התיירות יחפש את הפיקים בין העונות כדי להבין מה מעלה את העניין ביעד בלי קשר לעונות השנה (פסטיבלים בעיר, אירועים גדולים כמו משחקי כדורגל או כנסים וכדומה).

זיהוי תהליכים עולים ויורדים

בעזרת גוגל טרנד אנו יכולים גם לבצע השוואה של מותגים ומתחרים ולראות מי הם החזקים יותר בתחום שמעניין אותנו. למשל, בשוק הפגישות והלמידה מרחוק הגלובלי כאשר נשווה את זום ואת סקייפ, ניתן לראות את הירידה של סקייפ לאורך השנים משנת 2015, למרות הקפיצה הקטנה שהוציאו את המוצר החדש שלה יחד עם מיקרוסופט לעסקים. אפשר לראות את העובדה שבשנת 2018 נוצר מעבר, וזום עברה את סקייפ והפכה למותג החזק בתחום. ומאז היא מובילה על סקייפ והפער רק הולך ועולה. אפשר לראות את הקפיצה האחרונה של שתיהן בזמן משבר הקורונה אבל לראות שזום מובילה בגדול.

השוואה בין חיפוש זום לסקייפ

כשיורדים רזולוציה של מדינות העולם השונות אפשר לראות שבהרבה מדינות סקייפ מובילה על זום ולמעשה, היתרון הגלוברלי של זום הוא בזכות ניצחון במדינות מפתח כמו ארה”ב חלקים מדרום אמריקה וחלקים מדרום אסיה.

חיפוש זום מול סקייפ לפי אזורים

זיהוי שיאים - פיקים

בכלי גוגל טרנד מאוד נוח לזהות טרנדים משמעותיים בציבור שחורגים מהמגמה הכללית של התנהגות של שוק מסוים. למשל, שוק התחמושת בארה”ב בתקופת הקורונה נראה כאיבד שליטה – אפשר לראות על עניין של האמריקאים במונח ammo בתקופה זו.  ברמה שהיא יותר מפי 2 מאשר בפיק הקודם.

הסתכלות יותר מעמיקה תראה שהעניין בנושא חיפוש ammo  הוא לא אחיד בארה”ב אלא משתנה בין המדינות והעניין הנרחב נמצא בעיקר במדינות הצפון מערביות של ארה”ב. לצורך העניין, כמות החיפושים בנושא בווימינג הוא פי 3 מפלורידה. כלומר, אם אתה מעוניין להיכנס עם מסע פרסום בנושא כרגע, כדאי שתדע באיזו מדינה להתמקד.

העניין היותר מתוחכם הוא לנסות להבין מה עומד מאחורי המספרים, מדוע קפץ הפיק בנושא התחמושת והנשק (או למשל אלכוהול) בתקופת הקורנה. לנסות להסיק מדוע יש הבדל בין המדינות, האם מדובר במספר נשאים, האם מדובר באופי הממשל – והאם אפשר לחזות את המדינה הבאה שנושא העניין בנשק ובתחמושת יעלה בה בצורה דרמטית כל כך.

סרטון המסביר על השימוש בגוגל טרנד ככלי ללמידת תהליכים

נקודות חשובות לשימוש בכלי

  1. הכלי מבוסס על מילות מפתח, הסידור המקדים שלהן להבנת מגמה של שוק הוא קריטי.
  2. אין ערך למספרים הללו ללא פרשנות שמגובה במחקר ובהבנה תרבותית, פסיכולוגית, גיאוגרפית ודמוגרפית.
  3. חשוב לקחת בחשבון שהכלי יכול לשקר. הוא לא מבין עד הסוף שפות שאינן אנגלית, לא באמת מלמד על חברות בהן השימוש בגוגל אינו משמעותי כמו סין ורוסיה ויש לקחת אותו בערבון מוגבל.
  4. החכמה הגדולה בזיהוי תהליכים וטרנדים היא לא להעריך מה היה בעבר, או מה קורה כרגע, האמנות האמיתית היא להעריך מה יהיה בעתיד ומה הסיכויים שהערכה שלך תתממש.
  5. חנונים ואנשי מחקר – ברגע שמבינים אותו, הוא עשוי למכר. אז תזהרו.

זוהי רק טעימה מהקורס כולו, תוכלו לקבל גישה לכלל תכני הקורס באמצעות הזנת הפרטים שלכם בטופס הזה.

לכלל השיעורים בקורס ניתן להיכנס לעמוד חקר שווקים דיגיטליים.