איך מפיצים סקרים שאין לך תקציב?

*האתר נמצא בשלבי בנייה ולכן התוכן בו ראשוני ועולה לאתר בהדרגה. בשל משבר הקורונה בחרנו להעלות את התכנים, על אף שהם ראשוניים, על מנת לתת מענה לשינויים המהירים שהביא איתו המשבר.

מאת ד”ר אוהד שקד

להפיץ סקרים זה לא פשוט. צריך מספר רב של עונים, צריך הרבה שאלות שיאפשרו לייצר סגמנטציה טובה של העונים ובאופן כללי תמיד יש הרבה דברים שאנו רוצים ללמוד על העונים שלנו. 

כאשר אין כסף, צריך לחשוב על כמה טקטיקות וצורות שיקלו עלינו להפיץ סקרים.

להלן כמה הצעות להפצת סקרים.

  1. לקצר. אין מה לעשות. נכון אי אפשר לבדוק את הקשרים הרלוונטים. נכון אי אפשר לאפיין את הסגמנט של העונים בצורה טובה עם מעט שאלות. אבל שאין תקציב מספיק ככל שהסקר יותר קצר יש יותר סיכוי להשיג את כמות העונים הרלוונטי אליו. 
  2. לכוון לקהל רחב. ככל שאנחנו מחפשים סקרים על אוכלוסייה יותר ממוקדת, כך יותר קשה להגיע אליה. אם אפשר, ולא תמיד אפשר. עדיף סקרים ללא תקציב בשלבים ראשונים של מחקר או פרוייקט להתמקד באוכלוסיות רחבות, או אוכלוסיות נגישות יותר (סטודנטים, צעירים וכו’) ולמשור מחקרים מצומצמים על אוכלוסיות קצה (מנכ”לים, מפקדים בכירים, אסירים, קבוצות מיעוט וכו’) לשלבים בהם יש תקציב גדול יותר. 
  3. השתמשו בכל חברי הפרויקט להפצת סקר ובחברים או משפחה.  ככלל כמעט כל אדם ממוצע יכול לבקש מענה לסקר על אוכלוסיה נרחבת בקלות מ2-5 אנשים: בני זוג, קולגות, חברים קרובים וכדומה. נצלו זאת. 
  4. השתמשו במובילים חברתיים. אם יש לכם סקר שרלוונטי לקבוצה או לקהילה מסוימת, בקשו עזרה ממובילי/מנהלי הקהילה עזרה להפצה של הסקר שלכם. אם יש מעסיק שעובדיו רלונטיים, מרצה בכיתה שהסטודנטים שלו רלוונטיים בקשו עזרה ממנו. עזרה זו יכולה להיות בהמלצה שלו/ה אישית לענות על הסקר, או במתן במה מכובדת עבורכם להסביר על המחקר שלכם.
  5. תייצרו אמון וחיבור לעונים. תסבירו את מטרות הסקר, תסבירו למה הוא חשב לכם. תסבירו באיזה מסגרת אתם מקיימים אותו, ואיך אתם שומרים על הפרטיות של העונים. כאשר עוסקים בשאלות רגישות (הכנסה, אידיאולוגיה וכו’ – רצוי לשים לכך לב עוד יותר מהרגיל). 
  6. תנסו לתת תמורה לעונים ולשותפים שלכם בהפצת הסקר. גם כשאין כסף חשבו איך לתת תמורה לעונים / מפיצים / מובילים חברתיים שעוזרים לכם להפיץ את הסקר. שותפות בתוצאות, הזכור שם עונים שמעוניינים בכך, הבטחה להזכיר את שם הקהילה/ מנהל הקהילה / חברה וכו’ שעזרו להפיץ את הסקר, ואולי אפילו לתת להם לינק יוצא אליהם. לעיתים אילו דברים ששווים לאנשים יותר מכסף. 
  7. תבקשו מאנשים לענות לכם על השאלון באופן אישי.  לינקים בקבוצות דיגיטליות, שמבקשות תעזרו לי באופן כללי – יקבלו הרבה פחות מענה מבקשה אישית ממשהו לענות לכם  על השאלון. 
  8. מבצעים סקרים לאורך זמן: הטמיעו באתר או בבלוג עם תוכן רלוונטי המוקדם בSEO או רשתות חברתיות. כל מערכות הסקרים מאפשרות הטמעה, או לחילופין יצירת לינק השלוח למערכת הסקר. שיטה זו תביא לכם עונים מאוד מחוייבים, היא מאוד מוטית ואיטית – אבל יעילה ולא דורשת מאמץ רב.
  9. שולחים מייל ומבקשים שיענו לכם על סקר? הסבירו, פרטו, השתדלו לכתוב לאנשים באופן אישי ככל הניתן ואם אפשר נסו לפרט למה אתם רוצים שדווקא הם יענו לכם על הסקר. ככל שתעשו יותר קופי פייסט, יותר מיילים המוניים, ופחות פניה אישית הסיקוי להשיג מענה לסקר קטנה. 

אל תמכרו! 

פרטו בנושא את שמכם ואת המטרות.

אם זה אפשרי והסקר קצר– פרטו את מספר השאלות, זמן המענה ואופי השאלות במייל. 

  1. שולחים ווטסאפ / SMS? ראו את ההמלצה הקודמת על מייל. עשו אותו דבר. רק קצר יותר. פחות רשמי עם קריאה לפעולה כבר במשפט השני / שלישי.
  2. נסו להשתמש בשיטת “כדור שלג”. ענה לכם עונה עד הסוף? בקשו ממנו להפיץ את הסקר שלכם בקרב חבריו או מכריו הרלוונטיים לקהל היעד שלכם. נכון זה מטה את התוצאות. את המדגמים המייצגים רצוי לשמור לסקרים בעלי תקציב נרחב יותר.