מאפייני תוכן דיגיטלי

*האתר נמצא בשלבי בנייה ולכן התוכן בו ראשוני ועולה לאתר בהדרגה. בשל משבר הקורונה בחרנו להעלות את התכנים, על אף שהם ראשוניים, על מנת לתת מענה לשינויים המהירים שהביא איתו המשבר.

שיעור זה נכתב ומועבר על ידי ד"ר אוהד שקד

🎯 מטרת השיעור:  הסטודנט יבדיל בין תוכן דיגיטלי ולבין תוכן גלי ואטומי ואת האמפיינים השונים של תוכן זה. בנוסף, הסטודנט יאבחן תכנים דיגיטליים בתחומו ויאפיין את מרכיביהם.

📚 שיעור זה עובר במסגרת הקורסים הבאים:

📝תוצרי השיעור:

🕒 משך השיעור:

מאפייני תוכן דיגיטלי

ברוב הפעמים יש מדריכים ליצירת תוכן טוב מהיבטים מסוימים. יש שילמדו קופירייטינג, אחרים ידברו על SEO, יש שידברו על פסיכולוגיה ויש שידברו על הנעה לפעולה.

איני מתווכח אם איש מהם, אני רוצה לתת את הבסיס לחשיבה של ניהול תוכן במבט מלמעלה. מבט שמחבר את כל המרכיבים הנל ומסתכל על השפעת התוכן בעולם הדיגיטלי.

כדי להבין את זה… חשוב לי ללכת שניה לבסיס להבין מה מיוחד כל כך בתוכן דיגיטלי….

ועם זה נתחיל….

מה זה תוכן דיגיטלי? ולמה צריך לעסוק בזה בכלל?

משימת חשיבה 1 – מה זה תוכן בכלל?

i. נסו לחשוב מה זה אומר “תוכן”? מה מבדיל בין תוכן לנתונים?

ii. האם תוכן חייב להיות מידעני? האם הוא יכול להיות רגשי?

אנא צפו בסרטון מטה – שעוסק בהגדרה של התוכן וההגדרה של תוכן דיגיטלי כתוכן שרץ במערכות דיגיטליות או ברשת דיגיטלית. ואנו מתחילים לגעת בו בנקדה שתמחיש למה חשוב לעסוק בתוכן דיגיטלי בנפרד מתוכן באשר הוא

תוכן דיגיטלי שער אחד מה זה תוכן דיגיטלי ולמה זה חשוב?

תוכן דיגיטלי והמהפך התוכני של המעבר למידע מבוסס 0&1

אנא צפו בסרטון מטה – שעוסק בהסבר של החשיבות של מידע שנשלח ב0&1 כמשנה את התמונה מבחינת הבנת התוכן.

תוכן דיגיטלי – מה מיוחד בתוכן דיגיטלי – 0 ו 1 שעושה את ההבדל

מטלת חשיבה 2 – ספר קלאסי מול ספר דיגיטלי. אנא הסתכל על >לינק זה< מה ההבדל בין ספר כזה לספר קלאסי? מה היתרונות של הספר הדיגיטלי ככלי להעביר תוכן? ומה היתרונות של ספר קלאסי?.

צמצום מגבלות הזמן ומרחב

אנא צפו בסרטון מטה – שעוסק בהבנה של צמצום ההשפעה של זמן ומרחב מבחינה טכנית, אך נותן כיוון לחשיבה שהיא “תוכנית” שמצביע על כך שהדברים לא נפתרו לגמרי, או שיותר נכון… המרחק הפך להיות מושתת יותר על הבדלי תרבות, שפה עניין ורשת וחברתית ופחות משותת על בעיות של מרחק גיאוגרפי.

תוכן דיגיטלי מה זה תוכן דיגיטלי ומה מיוחד בו? כיפוף זמן ומרחב

נסו לחשוב: למה בעצם אנחנו כישראלים לרוב לא חשופים לחדשות של מקורות ערביים על המצב בעזה? אם הייתם אנשי תוכן שהייתם רוצים לשבור מגבלה זו. מה הייתם עושים

תוכן דיגיטלי מניפולציות ו”מידע על” תוכן

אנא צפו בסרטון המצורף – שעוסק בהבנה של העובדה שתוכן דיגיטלי בניגוד לתוכן אטומי ותוכן גלי, הוא לא באמת מה שרואים או שומעים, אלא מדובר בסדרה של 01 – שניתן לפרק, לבנות ולהרכיב, וניתן לייצר מאחוריו “מידע על”

תוכן דיגטלי מאפייני התוכן הדיגיטלי – מניפולציה

מטלת חשיבה 3 – מניפולציה על התוכן חשוב על העובדה שתוכן דיגטלי ניתן לעיצוב מחדש בצורות שונות. – רשום 2-3 שימושים שונים שיכולים להיות להבנה זו ליוצר תוכן בפרויקט שלך.

תוכן דיגיטלי ושימוש בלינקים

אנא צפו בסרטון – שעוסק בהבנה של המהפכה הגדולה של הלינק, שהוא המהפכה הגדולה ביותר של הדיגיטל בהיבט המידעני שלה. כולנו צורכים בעזרתו תוכן, אך כשאנו מייצרים תוכן, רובנו חושבים עליו עדין בצורה טכנית ולא בצורה תוכנית.

תוכן דיגיטלי ומפהכת המידע שיצר ה”לינק”

מטלה 4 – להבין שימוש בלינקים. עבור לעמוד זה, אנא ספור כמה לינקים נמצאים בעמוד? איזה סוגי לינקים (לינקים בגוף התוכן, תפריט, קריאה נוספת, ניווט בעמוד…)? נסה לדמיין את עמוד זה ללא כל אותם לינקים – איך חווית השימוש הייתה מושפעת?

תוכן דיגיטלי ומדיה עשירה

אנא צפו בסרטון הבא – שעוסק בחשיבות השילוב בין מדיות שונות בתכנים המופקים עבור תוכן דיגיטלי.

תוכן דיגיטלי ומדיה עשירה

מטלת חשיבה 5 – מדיה עשירה אנא הסתכל על לינק זה, אילו מדיות משולבות בעמוד מלבד טקסט? כיצד הן תורמות לעמוד? האם הייתה משתמש במדיות נוספות אחרות לתוכן?

תוכן דיגיטלי ו”אין סוף”

אנא צפו בסרטון – שעוסק בהבנה של הפיכת עורכי התוכן היום לעוסקים בארגון של אין סוף, וניסיון לייצר עוד ועוד תוכן יחד עם מיקודו וארגונו, במקום לעסוק בקיצוצו כפי שעבדו בעבר.

תוכן דיגיטלי ואין סוף

2) מטלת חשיבה 6 – חשוב על אתר שמוכר נעליים בצורה מקוונת, ואחרי סיים לבנות עמוד מחירה לכל סוג נעליים שקיים בחנות הוא רוצה לייצר לעצמו קידום מבוסס תוכן. יש לו תקציב מוגבל של 2000 שח ליצירת תוכן, כאשר יצירת כל עמוד עולה 100 שח – בנה בטבלת אקסל את 20 העמודים שלדעתך צריכים להופיע באתר כזה (רק כותרות).

תוכן דיגיטלי ו"אינטרקטיביות קריאה אסוציאטיבית ושליטה מוגברת של המשתמש"

אנא צפו בסרטון מטה – שעוסק בהבנה של שתוכן דיגיטלי נותן יותר שליטה לצרכן התוכן, הוא מאופיין בצריכת תוכן אסוציאטיבית יותר ומאפשר אינטראקטיביות. דבר זה מוביל לכך שיוצר תוכן צריך לייצר תוכן כזה שמצד אחד ישאיר את צרכן התוכן אתו, מצד שני יתעל אותו להיכן שהוא מעוניין.

תוכן דיגיטלי ואינטרקטיביות

מטלת חשיבה 7- וידאו אינטראקטיבי. למה בעצם? קרא את כתבה זו – מה המשמעות של פרסומת “חכמה” כזו? חשוב על 3-4 היבטים שאינם מופיעים בכתבה

תוכן דיגיטלי ו”ורשתות תוכן”

אנא צפו בסרטון העוסק בחשיבה על תוכן כרשתות של מידע. בסרטון זה מוסבר מדוע צריך לחשוב תמיד על רשת תוכן כוללת ולא על תוכן ספציפי ומנותק.

תוכן דיגיטלי ורשתות

מטלת חשיבה מסכמת לחלק זה

אחרי שהבנת את מרכיבי התוכן הדיגיטלי באופן תיאורטי.

מה אתה לוקח מזה לעבודת התוכן העתידית שלך? על מה תקפיד?

תרגול מסכם לחלק זה

  • בחר עמודה אחת בה תרצה להתרכז
עיצוב מלונות בפראג דירות בתל אביב נעלי ריצה משכנתא
עיצוב חדרי ילדים מלונות מומלצים בפראג דירות להשכרה בתל אביב נעלי ריצה מקצועיות מדריך משכנתא
עיצוב חדרי ילדים בנים מלונות למעשנים בפראג דירות להשכרה ללא תיוון בתל אביב נעלי ריצה למרחקים ארוכים ממשכנתא שנייה
עיצוב חדרי ילדים קטנים מלונות בעיר העתיקה של פראג דירות למשפחה בתל אביב נעלי ריצה קריסה פנימית בחירת משכנתא
עיצוב חדרי ילדים בזול מלונות זולים בפראג דירות במרכז תל אביב נעלי ריצה עמידות במים משכנתא השווא בין בנקים
חיצוב חדרי ילדים – עשה זאת בעצמך מלונות בפראג השוואת מחירים דירות זולות בתל אביב נעלי ריצה תל אביב משכנתא בריבית פריים
  • עבודה מקדימה
    חשוב על מילות המפתח המופיעות הכל שורה בעמודה בה בחרת. מי הוא האדם שחיפש מילה זו? מה הוא מחפש? מה הוא מצא בעבר? מה הוא לא מצא בעבר? באיזה שלב של תודעת קניה הוא נמצא? מה היא/הן השאלות אותן הוא שואל בחיפוש מילה זו?
  • בחן את שלוש התוצאות האורגניות ושתי התוצאות הממומנות הראשונות בכל מילת חיפוש על פי הפרמטרים שלמדת (ראה פירוט בשקופית הבאה ובדף העבודה שקיבלת)
  • בפרמטרים בהם הגעת למסקנה שהיית פועל אחרת, חשוב מדוע פעלו יוצרי התוכן בצורה שונה מדעתך?
  • כותרת – ממוקדות צרכים של הגולש הפוטנציאלי? מבינה לעומק את הגולש? קצרה מספיק וכוללת מילות מפתח? מבדלת? מסבירה על מה עוסק העמוד?
  • כותרות משנה – האם ישנן כותרות משנה בעמוד? עד איזה רמה? האם הניסוח שלהן מוכוון צרכים? האם הניסוח שלהן כולל מילות מפתח? האם הן מסבירות במה התוכן עוסק?
  • מטרות ויעדי התוכן – מה מטרת העמוד לדעתך? מה הן החלופות? (אם ישנן?) האם לדעתך התוכן ממקד את המשתמשים ליעדים ומטרות אילו?
  • לינקים – האם יש לינקים פנימיים/חיצוניים? האם יש אפשרות להמשך קיראה באתר בצורה ברורה? האם ישנו מסקום של האפשרויות לקישוריות בתוכן? האם ישנה הצפה של קישוריות בתוכן?
  • מדיה עשירה – האם יש שימוש במדיה עשירה? האם המדיה מתאימה לדעתך להעברת המסר? איך ניתן להעשיר את העמוד במדיה עשירה נוספת?
  • תוכן מבט על – האם התוכן אחב ומקיף מספיק? האם קל להתמצאות לניווט של הגולש? האם לדעתך הוא טבעי? האם הוא אינפורמטיבי, רגשי, או משולב?
  • רשת התוכן – האם לדעתך התוכן עומד בפני עצמו? האם לדעתך התוכן מקושר היטב לרשת התוכן של האתר? מה לדעתך תפקיד התוכן ברשת של העמוד אותו אתה בודק? האם הוא מבצע את תפקידו כיאות?

זוהי רק טעימה מהקורס כולו, תוכלו לקבל גישה לכלל תכני הקורס באמצעות הזנת הפרטים שלכם בטופס הזה.

לכלל השיעורים בקורס ניתן להיכנס לעמוד תוכן דיגיטלי.