איך זה עובד
A/B Testing הינה השיטה המובילה כיום בלא מעט תחומים בשיווק, פרסום ועיצוב מערכות. רבות ממערכות הפרסום, והאנליטיקה (למשל פייסבוק, גוגל, סרווי מאנקי, וכלה בהוט ג’אר) כוללות אפשרויות לביצוע כמעט אוטמטי של מחקר A/B Testing.
דוגמא לבחינת AB באתר ויקפדיה הבודקת את אחוז הלחיצות על כפתור לפי הצבע שלו (מקור: Maxime Lorant).
הבדיקה מתבצעת על ידי השוואת שתי גרסאות, A – בדרך כלל הגרסה הנוכחית (control) מול B – גרסה עם שינוי יחיד (treatment).בדיקה זו נערכת על ידי קבוצות משתמשים דומות מבחינת המאפיינים שלהם מקבלות בו זמנית את המערכת הנבדקת, כל קבוצה נחשפת לגרסה אחרת ולה בלבד. מודדים את מטרת הבדיקה, למשל איזה צבע כפתור מוביל לאחוז לחיחצות גבוה יותר, ולפי הנתונים המתקבלים מחליטים איזו משתי הגרסאות היא הגרסה העדיפה.
לא משנה מה אתם בוחנים – פרסום ממומן או עיצוב מערכת – השלבים בניסוי A/B Testing הם תמיד אותם שלבים.
- שלב 1 – החלטה על הנושא הנבחן (צבע כפתור, ניסוח של מודעה, כותרת לעמוד וכו’). הבחירה צריכה להיות על פי חשיבות הנושא, התלבטות קיימת או ידע קיים. בשלב זה מחליטים גם על המטרות ומדדים לפיהם הגרסאות ימדדו (המרות, זמן שהייה וכו’), לפי מטרות אלו יוחלט איזו מהגרסאות היא העדיפה.
- שלב 2 – ביצוע והפצה של שתי הגרסאות, הנבדלות בניהן רק בפרמטר הנבחן. ישנן מערכות אוטומטיות לכך, אך במידה ואין שימוש באחת מהמערכות הללו – יש להקפיד על חלוקה רנדומאלית בין הגרסאות הנבדקות, כאשר אוכלוסיית הנבדקים המשתמשים בגרסאות או נחשפים לגרסאות בניהן אנו עורכים השוואה צריכה להיות דומה ככל הניתן.
- שלב 3 – בחינת הנתונים בצורה איכותנית או כמותנית. בעולם הדיגיטל נהוג לבחון את הדברים באמצעות נתונים מספריים כמו זמן שהיה, אחוז המרה וכו’, או באמצעות השוואה של מפות חום.