איך לאתר מרואיינים / עונים רלוונטיים למחקר שלכם?

*האתר נמצא בשלבי בנייה ולכן התוכן בו ראשוני ועולה לאתר בהדרגה. בשל משבר הקורונה בחרנו להעלות את התכנים, על אף שהם ראשוניים, על מנת לתת מענה לשינויים המהירים שהביא איתו המשבר.

עצות וטיפים לאיתור מרואיינים למחקרים חסרי תקציב וללא כלים מתוחכמים לסריקת רשת.

מאת ד”ר אוהד שקד

אחד הקשיים בגדולים ביותר במחקרי ראיונות הוא להגיע לאנשים. ישנם שני שלבים לכך. השלב הראשון הוא לאתר אותם, והשלב השני הוא לשכנע אותכם לענות לכם (ובעצם להקדיש לכם זמן).

הפעם נתמקד בשלב הראשון, איך לאתר עונים רלוונטיים?

  1. שאלו אנשים. זה נראה מוזר… אבל פשוט לשאול אנשים. אתם רוצים להגיע לאימהות לילדים עם בעיות קשב? – תשאלו מי מכיר… רוצים להגיע למנהלי משאבי אנוש של ארגונים מעל 500 איש? תשאלו מי מכיר. זה מפתיע… אבל פעולה זו היא כל כך פשוטה ולא מיושמת.
  2. בהמשך לסעיף הקודם: תבקשו הפניות. לא רק שיתנו לכם שם, אלא שיבקשו מהם בפועל להתראיין אצלכם. מחברים. ממשפחה, וממרואיינים שכבר הגעתם אליהם (שיטת כדור שלג). לאוכלוסיות קצה – זה כמעט הדרך היחידה.
  3. שאפשר. צרפו לפרוייקט שלכם אנשים שמכירים את השטח ומכירים אנשים באופן אישי. תנו להם קרידיט, תשלום, אחוזים, או כל דבר אחר שיחבר אותם אליכם – זה חוסך המון זמן ומשאבים. 
  4. התשמשו במסדי נתונים המפרטים את האנשים ודרכי התקשרות שלהם. רצוי כל פעם פשוט לבדוק האם קיים מסד כזה פתוח בתחום שלכם. כמה דוגמאות:
  • כל בעל דומיין או אתר מפרסם מייל רישום. לרוב שאין לאנשים מה להסתיר, מייל זה הוא מייל אמיתי ופעיל. יש אתרים רבים לאתר זאת המוכר זה האתר הזה.
  • רוצים להגיע לדירקטורים יש רשימות של חברות בורסאיות ויש רשימות של חברות ממשלתיות. פשוט כדאי לחפש… יש רשימות כאלו למנהלי בתי ספר, מנהלי אזורי תעשיה וכו’. בנוסף בפורטילים השונים תוכלו למצוא לא מעט נותני שירותים שונים, ממעצבים בפייבר, ועד מורים ליוגה בפורטל המורים של ישראל.
  1. השתמשו בחיפושי עומק. למשל:
  • צרפו את המילה PDF למילים רשימה או LIST עם תחום החיפוש. תגלו אוצרות של ממש מקבצים שהועלו לרשת בכל מיני אתרים. רשימות אילו שלא יעננו את המשתמש הממוצע יכולים לחסוך לכם זמן רב. 
  • השתמשו בחיפושים מתקדמים בגוגל על פלטפורמות ואתרים רלוונטים. על ידי השימוש בפקודת החיפוש: site:. למשל חפשו בלינקדין או פלטפורמות דומות על ידי התבנית:

 site:https://www.linkedin.com/ <מילת מתפתח 1> <מילת מפתח 2>

לדוגמא:

site:https://www.linkedin.com/ <webmaster> <EL-AL>

  1. כנסו לקבוצות ולקהילות רלוונטיות ושאלו מי מוכן להתראיין. הרבה יגידו כן. בוודאי אם תבטיחו משהו בתמורה. לא תמיד כסף הוא הדבר החשוב: לפעמים הזכור, תודה, תשורה קטנה או אפילו לינק יוצא יכול להספיק.
  2. חפשו באתרים הרשמיים של חברות, ארגונים ועמותות, ושאלו פשוט במייל (בצור קשר) מי רלוונטי לראיון אתכם. שוב הבטיחו תמורה (ראו סעיף קודם) ופרטו על המחקר ומטרותיו. זה יעודד את הארגונים הנ”ל לתת לכם מענה ולהפנות אותכם לאדם אותו אתם מחפשים.
  3. הציעו שת”פים לארגונים חברות לשתף אתכם את רשימת הלקוחות והמשתמשים שלהם לצורך מחקר – נושא זה צריך לעמוד בכללי האתיקה והחוק. אך הוא אפשרי אם אותו ארגון חברה הופכים להיות חלק מהמחקר – לחלקם יש מאגר משתמשים / לקוחות עצום. 
  4. לכו למיטאפים / כנסים בתחום שלכם, קבעו פגישות עם האנשים, או נסו לראיין אותם שם (לפני/ אחרי). 
  5. נסו להשיג רשימת משתתפים או מציגים בכנסים רלוונטים אליכם. בהרבה מאוד מקרים בעצם ההרשמה שלכם, תקבלו גישה לרשימת האנשים שמגיעים לאותו כנס והסכימו לכך ששמם יתפרסם.
  6. שווה לחפש ראיינות אקדמיים שבוצעו בתחום שלכם, ולדבר עם החוקרים ולבקש מהם הכוונות והפניות לעונים רלוונטים. לפעמים זה עובד. גם כאן רצוי לתת קרדיט או הזכור רלוונטי.