התמודדות עם משבר הקורונה בקרב בעלי ובעלות עסקים קטנים - הבדלים בין נשים וגברים

עמוד זה מביא את תוצאות סקר ההתמודדות של עסקים קטנים עם משבר הקורונה בהיבט המגדרי, ההבדל בין בעלי ובעלות עסקים, יזמים ויזמיות ומעלה המלצות לצמצום הפער הבין מגדרי בפגיעה זו ברמות שונות, החל מרמת היזמת ועד הרמה המדינית.

סקירה כללית

מצב השוק בקורנה לא טוב בלשון המעטה, הוא עוד יותר קשה כאשר מדובר בעסקים קטנים (82% מהעסקים שנסגרו עד כה, הם עסקים קטנים)1.

על הסקר ענו 152 עונים, כולם בעלי עסקים קטנים. 97 מהדרום, 50 מהמרכז, ועוד חמישה מאזורים אחרים בארץ. 47 גברים 105 נשים. כולם יזמים – של עסקים קטנים וזעירים. 40% מהעסקים שהעסיקו עובדים לפני המשבר, לא העסיקו עובדים בזמן המענה לסקר.

היו כמה בודדים שחוו צמיחה בזמן הקורונה,

רק 10% מהעסקים נשארו יציבים מבחינת הכנסות

46% מהעסקים חוו ירידה של עד 50% מההכנסות שלהם

22% חוו ירידה של מעל 50%

17% חוו עצירה של הכנסות או סגירה של העסק

השפעת הקורונה על הכנסות העסק כפי שעלתה מהסקר

מגדר

החשיבות של מגדר בעולם היזמות של העסקים הקטנים הוא דבר מוכר וידוע בשנים האחרונות 2. אחד ההיבטים החשובים שעלו מניתוח הממצאים הוא ההבדל המובהק בין יזמים ליזמיות, והצורך להבין שהמצב בין יזמים ליזמיות שונה.

The request cannot be completed because you have exceeded your quota.

התמודדות בעלי עסקים עם הקורונה: השפעת המגדר על התמודדות יזמים עם הקורונה

יזמים (m=3.5 STD=1.6) נכנסו למשבר הזה מראש עם חוסן כלכלי משמעותי יותר מיזמיות (m=2.64 STD=1.6), כאשר ההבדל המגדרי נמצא מובהק (t(150)= 3.24, P<0.01). בנוסף, באופן שאינו מפתיע, ראינו הבדלים משמעותיים בעסקים עצמם. בהשוואה ליזמיות, ליזמים היו באופן מובהק עסקים גדולים יותר, ותיקים יותר ועם יותר עובדים, כך שנקודת הכניסה למשבר היא שונה באופן מובהק בין יזמים ליזמיות.

חוסן כלכלי לפני הקורונה לפי מגדר

חוסן כלכלי לפני הקורונה לפי מגדר

הבדל זה משמעותי גם בצורה בה היכה משבר הקורונה בעסקים של המשיבים והמשיבות לסקר. יזמיות מצביעות על קשיים פיננסיים גדולים יותר מיזמים( m1=3.55 STD=1.96 ,m2=4.38 STD=2.01) כאשר הבדל זה מובהק סטטיסטית (t(150)= -2.19, P<0.02).

 יזמים ויזמיות לפני הקורונה

אנו רואים גם הבדל משמעותי מאוד בהשפעת חוסר הזמן והלחץ על יזמיות ויזמים בגלל היבטים של חוסר זמן והשפעת הילדים על היזם והיזמית. כנראה שעול המשבר נפל באופן לא מפתיע יותר על יזמיות מעל יזמים.

השפעת הקורונה על היזם לפי מגדר

למרות זאת, באופן מפתיע, בעלות עסקים (=1.7 STD=1.21m, =2.35 STD=1.52m) פחות פנו לבקשת הלוואה מהמדינה מאשר בעלי עסקים (2.69= (150)t, P<0.02).

מקורות ששווה להסתכל עליהם לטובת גיבוש המלצות:

המלצות שעלו מהשטח בנושא

המלצות ברמת היזמת:

המלצות שעלו בשולחן עגול שהובילו נעמה שקד לוי , וסיגלית גז (יוזמות עתיד)

  • לנסות לעשות שימוש בקורסים והסדנאות הקיימות יזמית שעושה עכשיו שינוי מהתחום שלה – רואה שיש קורסים וסדנאות, זה מתחיל תהליך שלא נעצר. לאיזה קורס מומלץ להירשם – כל קורס שיעזור, ושהוא מקצועי ואמין!
  • מומלץ ליזמיות להתמקד במה שכן אפשר ללמוד עכשיו בתוך המשבר, בעיקר בעזרת האון ליין. לשנות סדר יום – בבוקר להיות עם ילדים ובערב לעסוק בקורס – פיתוח עצמי/ פיתוח העסק.
  • להשקיע בנטוורקינג – להמשיך ולעשות נטווריקנג גם בעת המשבר, ליזום אותו יצירתי.
  • מומלץ ליזמיות ללמוד לבקש עזרה מהקהילה והמשפחה- כדי שהקהילה תוכל לסייע (אפילו ברמת הבייביסיטר מהשכנה).
  • יזמת חדשה? להשקיע בללמוד את כל הפלטפורמות, כלים – זה יחזק גם את היכולות וגם את הביטחון האיש ותפיסת היזמות והמחוללות האישית של היזמת.
  • יזמת ותיקה? להתנדב ולעזור לעסקים אחרים.
  • מסר חשוב לכל היזמיות: “את לא לבד” – המסר העיקרי, ליצור קשר, ליצור קבוצת תמיכה, ווטסאפ תמיכה. תחושת הלבד מאוד מאוד מעצימה.
  • מומלץ לכל יזמת ליצור לעצמה קבוצת תמיכה ולייצר לעצמה גישה ללמידה של כלים ניהולים- חיבורים ושיתוף של ידע

המלצות ברמת עמותות, מדריכים ואנשי מקצוע בלווי עסקים קטנים:

  • מומלץ לעודד עמותות ומאיצים ליזמיות דווקא עכשיו. להרחיב תמיכה קהילתית בעסקים – הנגשת אקו-סיסטם – תוך מתן דגש לבעיות הייחודיות של יזמיות.
  • מומלץ לייצר קמפיין רשת המיועד ליזמיות והמסר העיקרי שלו: #עצמאית את לא לבד. דרכו גם לייצר יבורים לידע ובין יזמיות וגם לחזק את החוסן של היזמיות השונות.
  • כדאי ללמוד מהפעילות שיש ב”יוזמות עתיד” בנושא זה: קו חם לבעיות של יזמיות – חינם (היה הרבה צורך בחצי שנה האחרונה). עוסקים רבות במשבר בסיוע ותיווך. נותנות קורסים בחינם, ופועלות להנגשת מידע – מה קיים, זכויות וכו’.
  • רצוי שתהייה עמותה או פעילות חברתית שתייצר הנגה של זכויות ומידע ליזמת שכרגע נפגעות.
  • מעבר לעניין המגדרי: לאסוף מידע על עסקים שצריכים להחזיר מענקים – לצעוק יחד!! (סיגלית יוזמות עתיד)
  • עמותות בעת הזו: לתת במה לנטוורקינג, לסיעור מוחות ותמיכה ליזמיות.

המלצות למועצות המרחביות העיריות והרשויות המקומיות:

  • לתת פוש לקהילות עסקים, לאפשר קבוצות עמיתים אינטימיות – מקום לתמיכה וסיעור מוחות עם דגש ליזמיות.
  • להנגיש פלטפורמות לפרסום / לאתר אישי לכל היזמים והיזמיות.
  • להשקיע בהיכרות של העסקים בקהילה המקומית, הנטוורקינג הזה חשוב לכל היזמים ועוזר במיוחד ליזמיות.
  • לכל הרשויות מומלץ להתחבר לרכזות היזמות של מעברים, ובאופן כללי מומלץ לסנכרן ארצית בין כל הגופים הפועלים בנושא – בנושא היזמיות ובכלל בנושא היזמות (לאו דווקא בהיבט מגדרי)
  • לבקש מהשלטון המקומי – לתת פוש, מאיצים לעסקים של נשים, רשויות לא לעצור – לתת פוש לעסקים.
  • להכין מסמך משותף בין כוחות חברתיים יזמיות ואקדמיה שמתמקד בקריאה להחזיר בדחיפות את דמי האבטלה לעצמאים/יות, לעצור את התשלומים לביטוח לאומי. המטרה להגיע לועדה עם מסמך מקצועי על הדברים הללו שיבהיר שנושא זה משמעותי.

המלצות ברמת המדינה:

  • נושא המענקים לא ברור, ופוגע ביזמיות רבות. מייצר לחץ משמעותי, מומלץ להבהירו ולסדרו
  • על המדינה דרך המוסדות כמו מעוף והעמותות השונות, לעזור ולמקד עזרה ביזמיות, במיוחד עכשיו. בטח שלא להמשיך בקו הזה שבעיקר מכשיל.
  • ברמת המדינה להנגיש גם כלים לעצמאיים, הכשרות לעצמאיים בכלל ויזמיות שמראות פערים בנושא בפרט.
  • להגדיר יזמיות כחיוניות רק הגדרה זו תאפשר חזרה לעבודה ולתת מענה לנשים, פתרון כדי לעבוד.
  • מומלץ למקד את מענקים ככאלו שיעודדו תעסוקה והשכלה ולא אבטלה שם של נשים!
  • בהריון ולידה – בתקופת הקורונה – שיהיו זכאיות למענקים גם אם אי אפשר להראות ירידה בהכנסות.
  • מומלץ לייצר מערכות CRM חינמיות /מסובסדות לעסקים קטנים (לא רק ליזמיות).

המלצות להמשך המחקר? (ממליץ/לא ממליץ)

  • מומלץ למקד את המחקר תוך ההבנה וההבחנה בין אמהות – ליזמות שאינם אמהות.
  • לנסות לברר מחקרית איזה סוגי משאבים עוזרים / מעטפת תומכת ליזמיות מנבאת הצלחה שלה.

מקורות

1 CofaceBdi: בממוצע, 82% מהעסקים שלא שורדים הינם עסקים קטנים

2 Bird, S. R., & Sapp, S. G. (2004). Understanding the gender gap in small business success: 28.-(1), 518 ,Gender & Society Urban and rural comparisons.